אורן שחור | נשיא ICC ישראל וסגן נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז | מאמרי דעה | 10/06/2012

התמודדות הכלכלה הישראלית מול הציפייה למשבר בשוק האירופאי

לשכת המסחר הבינלאומית (ICC) המאגדת למעלה מ- 8000 חברות ואיגודים עסקיים, לשכות מסחר, התאחדויות תעשיינים וארגונים מכל המגזרים ברחבי העולם, פרסמה לאחרונה בפריס את תוצאות הסקר הכלכלי העולמי המיוחד, שנערך על-ידי מכון IFO במינכן , המכון לחקר כלכלי ולשכת המסחר הבינלאומית  (ICC).

הסקר הראה עלייה במדד האקלים הכלכלי העולמי במהלך הרבעון השני של 2012, שהגיע ל- 95.0, לעומת 82.4 ברבעון הקודם ואישר את מגמת ההתאוששות בכלכלת העולם.
 
תוצאות הסקר בהחלט מעודדות אך יש גם אינדיקאטורים רבים אחרים, בעיקר בגוש היורו, לאור ההתרחשויות ביוון והצפי למשברים בספרד, פורטוגל ואיטליה, לפיהם המשבר הכלכלי עדיין בעיצומו. השווקים העולמיים מתאפיינים בתנודתיות רבה ובטווח הארוך יותר קשה לדעת כיצד ישפיע נטל החוב העצום של ארה"ב ואירופה על כלכלת העולם.
 
נתוני סחר החוץ של ישראל עם אירופה לשנת 2011 הסתכמו ב- 44.1 מיליארד דולר, מתוכם כ- 18.7 מיליארד דולר בייצוא. בראייה הישראלית, גם אם אין עדיין סימנים למיתון הרי שבהחלט יש ירידה בקצב הצמיחה ולכן מן הראוי להמשיך ולשמור על אחריות כלכלית ותקציבית. עד היום הייתה ההתמודדות של המשק הישראלי אל מול שווקי העולם המתנדנדים משביעת-רצון, אך הכלכלה הישראלית צריכה להיות מוכנה להיערך לשווקי יצוא אלטרנטיביים, במידה ויעמיק המשבר באירופה.
 
ההיערכות הממשלתית כללה עד היום בקרה מהודקת למדי ורגולציה אקטיבית על מוקדי הכלכלה, אך יש להישמר מאד שלא לחנוק את מקורות האשראי במשק. מבט על השווקים המתכווצים סביבנו מחייב אמנם התנהלות זהירה, אך דווקא בתקופה זו יש לנסות ולאפשר לחברות ישראליות לצמוח.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.