רפורמת היבוא החדשה אושרה – מה זה אומר ועל מי זה משפיע

מוצרים רבים שמגיעים למדינתנו ממדינה אחרת, מחויבים על פי חוק בסדרת בדיקות ואישורים טרם שחרורם ליבואנים והפצתם לקהל הרחב. תהליך זה גורם להיווצרות ''פקקים'' במכס ובמחסנים שבפיקוח המכס, בנמלי הים, במחסני היבואנים, ובדואר האוויר שמעכבים את הגעתם של מוצרי מזון, תמרוקים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ומגוון רחב מאד של מוצרים נוספים וחשובים למדינתנו - בשבועות ואף חודשים רבים. במקביל לשיטת האכיפה הבעייתית הזו גם הדרישות עצמן אינן קרובות מספיק לדרישות המקובלות במדינות המפותחות וגם זה מגביל את היבוא.

ביום 21.10.21 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את רפורמת היבוא החדשה, הכלולה בחוק ההסדרים; והצפי הוא כי הרפורמה תביא לשינוי דרמטי בשיטת הפיקוח על היבוא, לשחרור חסמים, עדכון דרישות הרגולציה למקובל במדינות המפותחות ולהיטיב בצורה חסרת תקדים עם היבואן והצרכן גם יחד.


מדובר בצעד משמעותי עבור הכלכלה הישראלית שטומן בחובו יתרונות רבים:

  1. הנגשת מוצרים ושירותים לקהל הרחב - שיטת היבוא הישנה והדרישות הייחודיות לישראל, הגבילו באופן ניכר את היצע המוצרים שיבואנים ביקשו לייבא או שקיבלו אישור מהרשות המוסמכת בישראל. על כן, בקטגוריות מוצרים שונות, הסחורות שהגיעו למדינתנו היו מוגבלות ולעיתים יקרות במיוחד. הסרת החסמים על טובין מתחומי המזון, החשמל והאלקטרוניקה,  התמרוקים ועוד שמגיעים מעבר לים תוביל להגעתם של מוצרים רבים ומגוונים יותר, תתרום משמעותית להגברת התחרות וצפויה גם להוריד מחירים עבור מוצרי צריכה בסיסיים רבים, והפצתם בקנה מידה רחב יותר כך שציבור הצרכנים הישראלי יקבל מגוון רחב במחירים אטרקטיביים.

  2. הקלה משמעותית בעבודת היבואנים – הרפורמה מייצרת הקלה משמעותית ליבואנים, כאשר למעט מספר חריגים, מגוון עצום של מוצרים ניתן יהיה לייבא במסלולי פיקוח מבוססי הצהרה ועם שפה משותפת טובה יותר מול הספקים ביחס לדרישות בישראל. הדבר ייצר ליבואנים ודאות עסקית טובה יותר, ניהול מלאי בצורה יעילה יותר וגיוון היצע המוצרים המיובאים על ידם, כמו גם אפשרות להחליף בין מוצרים מיובאים מבלי לחשוש מהחסמים הכרוכים בכך.

  3. שקיפות ושפה משותפת מול ספקים – טיוב הרגולציה והתאמתה למקובל במדינות מפותחות, ישפרו גם את היכולת של היבואן להבין מה נדרש ממנו וגם את היכולת שלו לתקשר מול הספק ולייבא לישראל מוצרי מדף המשווקים במגוון מדינות, במקום מוצרים מותאמים לישראל שהם יקרים יותר.

מטרת הרפורמה

מטרת הרפורמה שאושרה להקל על תהליכי היבוא לישראל, להסתמך על רגולציה בינ"ל מתקדמת – כחלופה לדרישות ייחודיות לישראל שמהוות חסם יבוא, להגדיל את סך המוצרים המורשים להיכנס לארץ, להגביר את התחרותיות במשק וכך גם להתמודד עם סוגית יוקר המחיה.

הרפורמה כמובן אינה חלה על כלל המוצרים וגם אינה מסירה את כלל החסמים, אך מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בהיבטים של הסרת חסמי יבוא.


אתם מוזמנים להתעדכן בעיקרי הרפורמה ובנוסחים כפי שעלו לדיון בוועדת הכלכלה באתר לשכת המסחר כאן.


לעיונכם סקירות מפורטות של הרפורמות ביבוא כפי שאושרו בוועדת כלכלה של הכנסת:

סקירת עיקרי הרפורמה ביבוא תמרוקים

סקירת עיקרי הרפורמה ביבוא תקינה ויעילות אנרגטית

סקירת עיקרי הרפורמה במזון

למידע נוסף בתחום זה