ביטוח מטענים הנשאים על גבי כלי שייט או כלי טייס באמצעות קרן מס רכוש והבהרה לעניין ביטוח כלי השייט

מתוך רצון להבטיח את שרשרת האספקה ואת רצף היבוא והיצוא של טובין גם בזמן חירום תינתן האפשרות לבטח את המטענים שמגיעים לישראל או יוצאים מישראל באמצעות קרן מס רכוש. מדובר במנגנון פיצוי שיינתן על ידי המדינה בשל נזקי מלחמה.

למידע מלא והגשת טפסים בקרו באתר משרד האוצר


איך זה יעבוד
בעל מטען או מי שנושא בסיכון (להלן- מבקש הביטוח) על המטען שמעוניין לבטח את המטען שלו יכנס לאתר רשות המיסים (יעודכן בקרוב).
מבקש הביטוח יוכל לבחור בשני מסלולי דיווח:
דיווח על מטען בודד או מספר קטן של מטענים- מתאים למטענים שהם עד ולא יאוחר משבעים ושתיים (72) שעות לפני מועד הגעת כלי שיט עליו מובל מטען מסוים לישראל או מישראל וכאשר שווי המטען הסופי ידוע בעת ההצהרה.
דיווח לתקופה - מתאים לבעלי מספר רב של מטענים גם אם שווי המטען אינו סופי בעת ההצהרה.

  • מסלול 1 - דיווח על מטען בודד או מספר קטן של משלוחים
    1. הגשת הצהרה לדיווח על מטען בודד או מספר קטן של מטענים.
    2. תשלום של הפרמיה באמצעות האתר של רשות המיסים. הפרמיה מחושבת באמצעות קובץ אקסל ייעודי.
    3. אישור ביטוח ממס רכוש - עם קבלת הצהרה ותשלום פרמיה ייצא אישור אוטומטי מרשות המיסים לביטוח בגין משלוחי הטובין נשוא הביטוח בהתאם לחוק מס רכוש. אישור קיום כיסוי יופק בנוסח אחיד לכלל הטובין המדווחים על ידי בעלי טובין.
  • מסלול 2 - דיווח לתקופה
    1. הצהרה ראשונית של מבקש הביטוח - בטופס זה מבקש הביטוח נדרש למסור מראש את פרטי המטענים המשוערים לתקופה עליה הוא בחר להצהיר ואשר אורכה לא יעלה על 30 יום.
    2. תשלום של 75% מהפרמיה המשוערת באמצעות האתר של רשות המיסים. הפרמיה מחושבת באמצעות קובץ אקסל ייעודי.
    3. אישור ביטוח ממס רכוש - עם קבלת הצהרה ותשלום פרמיה ייצא אישור אוטומטי מרשות המיסים לביטוח בגין משלוחי הטובין נשוא הביטוח בהתאם לחוק מס רכוש. אישור קיום כיסוי יופק בנוסח אחיד לכלל הטובין המדווחים על ידי בעלי טובין.
    4. הצהרה סופית - עד 60 יום מתום תקופת ההצהרה הראשונית ימלא מבקש הביטוח באתר את ההצהרה הסופית הכוללת את פרטי המטענים שעברו בפועל.
    5. התחשבנות סופית - ההתחשבנות תעשה בהתאם לפרמיה המתקבל מקובץ האקסל הייעודי. התשלום שמבקש הביטוח יעביר הוא הפער בין הפרמיה הראשונית שהעביר לבין הפרמיה הסופית.

מהו שיעור התשלום (פרמיה) לביטוח מטען על ידי קרן מס רכוש?
מטען ימי
שיעור תשלום למטען ימי יהיה שיעור משווי המטען לכל תקופה של שבועיים או חלק ממנה.
שיעור התשלום לתקופה הראשונה או חלק ממנה- 0.1725%.
שיעור התשלום לכל תקופה נוספת או לחלק ממנה, שמעבר לתקופה הראשונה- 0.0375%.

מטען אווירי
שיעור התשלום למטען אווירי יהיה 0.1725% משווי המטען.

הבהרה לגבי ביטוח כלי שייט
ביום 25.10.2023 מנהל קרן מס רכוש ברשות המיסים, מר אמיר דהן, הוציא הבהרה לעניין כיסוי כלי שייט לפי חוק מס רכוש (קובץ מצורף - אישור מרשות המיסים).
בהתאם לאישור, כל כלי שייט, בבעלות ישראלית או זרה, יהיה זכאי לפיצוי על נזק מלחמה שיגרם לו במים הכלכליים של מדינת ישראל. בנוסף, כלי שייט בבעלות ישראלית זכאי לפיצוי על נזק מלחמה גם מחוץ למים הכלכליים של מדינת ישראל.
חשוב לציין כי הפיצוי ניתן על פי חוק ואין צורך לבצע כל פעולה על מנת להיות זכאי לפיצוי שנגרם לכלי השייט כתוצאה מנזק מלחמה.
לגבי ביטוח כלי שייט בבעלות זרה, גם מחוץ למים הכלכליים של מדינת ישראל, יינתן מענה בעת הצורך.


למידע מלא והגשת טפסים בקרו באתר משרד האוצר

למידע נוסף בתחום זה