אישורי כשרות לפסח מקבלים קדימות

ענף יבואני המזון קיים (27.2.19) מפגש עם מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל הרב משה דגן והצוות המקצועי ממחלקת הייבוא ברבנות הראשית.

במהלך המפגש, דנו בעיכובים המתמשכים בקבלת אישורי כשרות למוצרי מזון מיובאים, על כל המשתמע מכך, בין היתר: מדיניות חדשה ומחמירה  לעניין דרישות חדשות בהגשת בקשות לתעודות כשרות וחוסר מענה מצד הרבנות בכל הקשור לסטטוס הטיפול בבקשות.

 

ראובן שליסל, יו"ר ענף המזון פתח את הישיבה וברך את מנכ"ל הרבנות הראשית וצוותו על הגעתם למפגש חשוב זה, וציין כי יבואני המזון מעסיקים עשרות אלפי עובדים וללא תעודות כשרות עסקים אלה נמצאים בסכנה.

 

חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות באיגוד לשכות המסחר יזם ופתח את המפגש באומרו שמחלקת יבוא ברבנות הראשית אינה מעניקה באופן ישיר כשרות על מוצרים מחוץ לארץ ואינה מפקחת עליהם בהליך הייצור עצמו. יבואן המעוניין לייבא מוצר כשר לארץ, נדרש לקבל כשרות מרב מקומי או גוף כשרות בחוץ לארץ המוכרים על ידי הרבנות. המחלקה קובעת נהלי כשרות לפיקוח על הכשרות של מוצרי מזון מיובאים, חומרי גלם בתפזורת הנארזים בארץ, חומרי גלם לתעשיית המזון, תוספי תזונה, וכל מוצר הבא במגע עם הפה. על מוצרי מזון כשרים המיובאים מחוץ לארץ חייב להופיע הסימון הבא: "כשר באישור הרבנות הראשית לישראל בהשגחת... (שם גוף הכשרות).  יבואן המעוניין לקבל אישור כשרות למוצר, עליו להגיש את הטפסים הנדרשים – תעודת כשרות, טופס בקשה, דו"ח שאלון ייצור וצילום תווית. במצב זה ציבור היבואנים נמצא בידי משרד דל שאינו עומד בסטנדרטים של שירות ממשלתי שהינו בלעדי.

 

עוז ציין כי "מפגש זה מתקיים לאחר שקיימתי פגישת עבודה עם המנכ"ל ובו סוכם שהמנכ"ל יקיים פגישה עם ציבור היבואנים החברים באיגוד כדי להתרשם מקרוב את מצוקתם בממשקי העבודה מול הרבנות הראשית."

 

עוז הדגיש וציין דוגמאות לכשלים אותם חווים היבואנים בעבודתם מול הרבנות ובכלל זה : עיכובים בלתי סבירים בקבלת אישורים לבקשות;   חוסר מענה לבירור/התייעצות עם מחלקת היבוא; אין מחויבות של אגף הכשרות למתן תשובה לשירות בפרק זמן נתון (SLA); אין מדדי שירות קבועים מראש כדי להבטיח רציפות שירות וודאות עסקית ליבואן.

 

הרב משה דגן פתח את דבריו אמר כי הוא מנחה את צוות הרבנות לפעול על פי עקרונות של שקיפות, שירותיות והגינות. לדבריו, מפגש זה חשוב כדי לנסות ולסייע ככל האפשר ליבואנים, אך ביקש מהיבואנים להגיש את הבקשות בהתאם לנוהלי הרבנות הראשית כדי למנוע סחבת מיותרת, מאחר וכ 60% מהבקשות מוגשות בצורה לא תקינה.

 

לעניין העיכובים, הרב דגן ציין כי הם מודעים לעיכובים המתמשכים והבטיח כי הם עושים מאמצים לשחרר את צוואר הבקבוק שנוצר ובהקשר לזה אמר כי במהלך החודשים הקרובים, תושק מערכת מקוונת אשר תאפשר להגיש בקשות באופן נגיש ולקבל עדכוני סטטוס על הטיפול בבקשות.

 

הרב דגן עדכן כי העביר הנחיה לתת קדימות לכל הבקשות הקשורות בייבוא מזון לחג הפסח, וביקש מהיבואנים לציין על גבי הבקשות שמדובר במוצרים לחג הפסח, בכדי שיקבלו עדיפות.

 

בפגישה הועלו הצעות להאריך, בשנה נוספת, באופן גורף את כלל האישורים לחידוש אישור כשרות למוצרים קיימים,  כדי להתגבר על העיכובים בטיפול הבקשות שהצטברו; תוקפם של אישורי הכשרות יינתן לזמן ארוך יותר משנה אחת; יבנה מסלול מזורז ליבואן מוכר בדומה לנעשה במשרד הבריאות ועוד.

 

סוכם כי ההצעות אשר הועלו במהלך המפגש יבחנו על ידי הגורמים הרלוונטיים ברבנות הראשית. כמו כן, תתקיים פגישת מעקב עם נציגי ענף המזון שבאיגוד לשכות המסחר בעוד חודש על מנת לדון בפתרונות האפשריים לפתרון.

למידע נוסף בתחום זה