חטיבת הרשתות הקמעונאיות: הציבור מפסיד מההחלטה להעלות חזרה את המכס על יבוא טקסטיל ל 6 אחוזים

בעקבות הדיונים האינטנסיביים בוועדת הכספים של הכנסת בנושא המכס על יבוא טקסטיל, פרסמה (30.4.13) רשות המסים צו על פיו המכס על יבוא טקסטיל, שבוטל לחלוטין בינואר 2013, יעלה ל 6%. חטיבת רשתות הקמעונאות באיגוד לשכות המסחר שקיימה מאבק עיקש במהלך והגיבה בזעם על ההחלטה.
לדברי יורם דר יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות אמר כי מי שמפסיד מהמהלך הוא הציבור הרחב שיאלץ מעתה לשלם יותר עבור מוצרי הלבשה. "ביטול ההפחתה עלול להביא להעלאת מחירים על כ- 90% מהמוצרים שיגולגל לצרכן,  שכן היבואנים שהפחיתו מחירים החל מינואר 2013, עת נכנס הצו הקודם שביטל לחלוטין את המכס לתוקפו, שחררו משלוחי יבוא ללא מכס. מדובר בייקור שיעלה לציבור הרחב בכ 600 מיליון ש"ח בשנה, כשהנפגעים העיקריים הם שכבות הביניים והשכבות החלשות ."
 
דר: "ההוכחה הניצחת לכך שביטול המכס בינואר השנה השפיע באופן ישיר על המחירים הוא הירידה הדרמטית שנרשמה בסעיף הההלבשה במדד המחירים לצרכן של 16.8% , בעוד שבמדד הכללי לא חל שינוי. "לא יתכן שהממשלה החדשה שחרטה על דגלה להפחית את יוקר המחייה בישראל מגנה על תעשייה שכמעט ואינה קיימת בישראל. "
 
הראל ויזל, בעלי חברת פוקס, תקף את המהלך: "חשבנו שיש ממשלה חדשה אך מסתבר שגפני ממשיך לנהל את המדינה. האם אנו מדינת א.ת.א או מדינת ההיי טק?.  זוהי רק ההתחלה, צפויות גזירות נוספות שיגרמו לגל של העלאות מחירים ומי שיפגע הוא מעמד הביניים והמעמד החלש."
 
מנייר עמדה שהגישה החטיבה לוועדת הכספים עולה כי  הפחתת המכס האחרונה על הטקסטיל השפיעה באופן ישיר על המחירים ולראייה מדד המחירים לצרכן בחודש ינואר האחרון, בו הייתה הפעימה האחרונה של ביטול המכס שעמד על 12%, ירד ב -0.2% ואילו מדד המחירים בסעיף הלבשה ירד ב 8.2%. הפחתת המס ל- 0 אחוז, נכנסה לתוקף בתאריך 1.1.13  כ- 4 חודשים לערך, לאור זאת כל הזמנת סחורה לחורף וקיץ 2013 וחלק מ- 2014 תומחרו בהורדת מס של 12 אחוזים.
 
חסכון בעלויות למגזר הפרטי - מניתוח סקר הוצאות משקי הבית של הלמ"ס עולה כי המשך יישום ביטול הפחתת המכס (12%) תביא לחיסכון של כ- 800 מיליון ₪ - 1,000 מיליון ₪ לשנה בהוצאות משקי הבית על מוצרי הלבשה.
 
בנוסף, ביטול המכס עשוי להביא, על בסיס ניסיון העבר, להגברת התחרות בענף ו/או כניסת מתחרים חדשים, אשר עשויים להביא להפחתה נוספת בעלויות הצרכן. זאת בעוד שהעלות למשק נאמדת על בסיס הערכות רשות המסים בכ- 170 מיליון ₪ בלבד.
למידע נוסף בתחום זה