נשיא האיגוד לראש הממשלה: זה לא הזמן לחלק לציבור סוכריות. זה הזמן להתמקד ביצירת מקומות עבודה

"יש סתירה בלתי הגיונית בין הרצון להזרים כספים להגברת הצריכה הפרטית לבין המדיניות המוטעית שהממשלה ממשיכה להנהיג, המעודדת את הציבור שלא לרכוש מוצרי צריכה בישראל אלא לרכוש מוצרים מחו"ל בדרך של יבוא אישי, הפטור מתשלום מע"מ. "כך קרא היום נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, לראש הממשלה, לקראת הדיון היום בוועדת שרים לענייני חקיקה בתזכיר חוק התכנית לסיוע כלכלי - מענק חד פעמי.

 

"מדוע שהציבור ירצה לכוון את הצריכה הפרטית שלו לשוק המקומי, אם ברכישה מקומית הוא יצטרך להוסיף 17% מע"מ, ואילו בהזמנות מספקים זרים בחו"ל הוא פטור מתשלום המע"מ?", שאל לין.

 

לין הדגיש, "יש פה כשל חמור במסר ויצירת מציאות של דבר והיפוכו. בשנת 2019 היקף הרכישות של הציבור בייבוא אישי מספקים זרים, הפטור מתשלום מע"מ, הגיע לסכום אדיר של 20 מיליארד ₪. הזרמה של 6 מיליארד ₪, אותם רוצים לחלק לציבור, לא תגביר את הצריכה הפרטית, מאחר וחלק גדול מסכום זה לא יזרום לצריכה כלל וחלק גדול יזרום לספקי חוץ ויתרום ליצירת מקומות עבודה בחו"ל."

 

לין שכיהן בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה ציין כי נכון היה להעניק פטור דומה ממע"מ גם לרכישות מקומיות על מנת להפסיק להפלות לרעה את המגזר המקומי, אך מאחר וכולנו יודעים שמהלך זה לא יעשה ומהסיבות הנכונות, חובה לבטל את הפטור מתשלום מע"מ בייבוא אישי. עצם הענקת פטור זה בזמנו בשנת 2012 היה משגה חמור ובניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג. מישגה זה מתעצם כיום כי אנו זקוקים היום לכל כח הקנייה של הציבור כדי ליצור מקומות עבודה. ביטול הפטור יגדיל את הכנסות המדינה ויהווה מקור תקציבי נוסף לצורכי החברה והביטחון."

 

"במצב הקיים היום, בעוד רוצים לעודד את המגזר העסקי ולייצר מקומות עבודה, אנו מפלים אותו לרעה ומציבים אותו בתנאי תחרות נחותים לעומת ספקים זרים. כל עוד האפליה תימשך, כוח הקנייה שבידי הציבור הישראלי ימשיך לזרום החוצה, וליצור מקומות עבודה בחו"ל, ולא בישראל."

 

קישור לראיון של אוריאל בערוץ הכנסת מיום 22.7.2020

מצ"ב המכתב המלא

למידע נוסף בתחום זה