מדד הביורוקרטיה: ציון הגבוה ביותר מאז תחילת המדד בשנת 2008 לביטוח הלאומי - הכי נוח לעסקים

מדד הביורוקרטיה של לשכת המסחר ת"א והמרכז ו- SQ בסיכום הרבעון הראשון של 2012, הציון הגבוה ביותר מאז תחילת המדד בשנת 2008: הכי ביורוקרטי - משרד המשפטים, הכי נוח לעסקים – הביטוח הלאומי.
לין: "אין ספק כי חל שיפור בעל חשיבות בהפחתת הביורוקרטיה ושיפור השירות הניתן למגזר העסקי, יחד עם זאת, הדרך עדיין ארוכה; מי שמעוניין בצמיחת המשק ללא תקציבים נוספים מוטב שימקד את תשומת ליבו בפיתרון בעיה זו ויעניק לה עדיפות גבוהה בסדרי עבודתו. עיקרון זה חל בראש ובראשונה על כל שרי הממשלה ומנכ"לי משרדיהם. הביורוקרטיה לא נמדדת רק בעלותה הכספית אלא היא אף ביטוי של יחס הממשלה למגזר העסקי" 

מסיכום הרבעון הראשון לשנת 2012 של מדד הביורוקרטיה של לשכת המסחר ת"א והמרכז, המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וגיאוקרטוגרפיה, עולה כי המדד רשם ברבעון זה את הציון הגבוה ביותר מאז תחילת המדידות בשנת 2008  - ציון כולל של 6.84.
 
עוד עולה מהממצאים כי חל שיפור בהתנהלות הביורוקרטית  של רוב משרדי הממשלה שנמדדו - הבריאות, התחבורה, האוצר, התמ"ת, והמוסד לביטוח לאומי למעט שלושה משרדים הרושמים מגמות ירידה מתמשכות – משרד הפנים, משרד התמ"ת ומשרד המשפטים התופס במדד את המקום האחרון מאז שנכנס למדידות לפני שנה. 

המדד בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים ומורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
 
"מדד הביורוקרטיה", המתפרסם אחת לרבעון, פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך מאוד - רק 6.5. ברבעון האחרון של 2008 נראו.
 
סימנים של עליה לכיוון של 6.61, ועם החלפת הממשלה, ברבעונים הראשון והשלישי של 2009, חלה ירידה לרמות שפל של 6.35 ו 6.36 . ברבעון הראשון של 2010  חל שיפור במדד והוא עלה לשיא של 6.79, שנת 2011 לעומת זאת הסתכמה בירידה בציוני משרדי הממשלה. במדידה הנוכחית, מסתמנת עלייה משמעותית במדד כאשר הציון הכללי עומד על 6.84 והוא הציון הגבוה ביותר שנמדד מאז החל המדד.     
 
מי המשרד הכי ביורוקרטי? 
 
בחישוב ציוני "מדד הביורוקרטיה" לפי משרדים ניתן להבחין כי הרבעון הראשון של 2012 הסתכם במגמות מעורבות:
 
במקום הראשון, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא הביטוח הלאומי (7.49) שהראה את הקפיצה הגדולה ביותר בציוני המדד של הרבעון הנוכחי, עלייה של 0.66 מהרבעון הקודם.
במקום השני נמצא משרד התמ"ת  השומר על רמת שירות יציבה עם ציון מדד של 7.27
במקום השלישי נמצא משרד התחבורה עם ציון 6.9 הנושק לציון 7 שאפיין את השירות במשרד בתחילת 2011. ברבעונים האחרונים הציג המשרד ירידה מסוימת.   
במקום הרביעי נמצא משרד הבריאות המראה עלייה של כמעט חצי נקודה וקיבל את הציון 6.85   
את המקום החמישי תופס משרד האוצר עם ציון מדד של 6.83. המשרד מראה מגמת עלייה ברבעונים האחרונים כך שקיים סימן חיובי לשיפור השירות.  
במקום השישי ממוקם משרד הפנים עם ציון מדד של 6.51. המשרד מציג זה הרבעון השני ירידה באיכות השירות לעסקים.  
במקום השביעי והאחרון, המשרד הביורוקרטי ביותר ולפיכך הגרוע ביותר עבור המגזר העסקי הינו משרד המשפטים,  הממשיך לתפוס את המקום האחרון במדד מאז נכנס אליו בתחילת 2011. ברבעון הראשון של 2012 נרשמת ירידה מתחת לציון 6 ( ציון 5.89) ברמת השירות לעסקים, אך עדיין קיים שיפור לעומת הרבעונים הראשונים של 2011.
 

 

2008

2009

2010

2011

רבעון 1
2012

כלל המשרדים

6.56

6.36

6.69

6.59

6.84

משרד התחבורה

6.27

6.29

7.24

7.09

6.90

משרד הפנים

6.46

6.30

7.10

6.77

6.51

משרד התמת

6.75

6.35

6.41

7.20

7.27

ביטוח לאומי

6.50

6.38

6.45

6.62

7.49

משרד הבריאות

6.64

6.48

6.44

6.30

6.85

משרד האוצר

6.78

6.34

6.52

6.42

6.83

מערכת בתי המשפט

 

 

 

5.80

5.89


 
 
 
 
תהליכים ביורוקרטיים : בחינת פרמטרים של זמינות, זמן התהליך, יחס אישי ומקצועיות :
 
באופן כללי העסקים אינם מרוצים מזמן התהליך בפניות למשרדי הממשלה. ברבעון הראשון של 2012 זמן התהליך הינו המדד המעכב של השירות במרבית המשרדים. משך התהליך גורם לחוסר שביעות רצון בולט בעיקר במשרד הפנים ובמערכת בתי המשפט.
 
מה מעכב כל משרד?
 
זמן התהליך- משרדי האוצר, הבריאות, בתי המשפט, הפנים והתחבורה.
זמינות הנציגים הנמוכה - בביטוח הלאומי.
יחס אישי ומקצועיות הנציגים - במשרד התמ"ת.
 
בולטים לטובה עם ציונים מעל 7, משרדי התמ"ת והביטוח הלאומי אשר מובילים את המדד.
 
 
איזה משרד מבזבז הכי הרבה זמן ?
"מדד הביורוקרטיה" של לשכת המסחר ת"א והמרכז, המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וגיאוקרטוגרפיה, מגלה כי בממוצע זמן הטיפול בפועל עומד על פי 2.8 מאשר הזמן הסביר לטיפול, לתפיסת בעלי העסקים. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו כשלושה שבועות (3.07), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על יותר מחודשיים (8.68 שבועות).
 
נתוני המדד מעלים כי המשרד המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינו משרד המשפטים עם זמן שיא של 26.6 שבועות לטיפול בעסקים הפונים אליו. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך כשמונה שבועות בלבד.
 
נתוני המדד מראים כי הסחבת במשרד הבריאות ממשיכה גם ברבעון הנוכחי. העסקים מדווחים כי הטיפול במשרד הבריאות לוקח פי 4 יותר מאשר לדעתם נדרש (8.56 שבועות בממוצע לטיפול בתהליך לעומת 2.14  שסבורים העסקים שאמור לקחת).
 
 
במשרד התמ"ת משך הטיפול הממוצע ארוך כמעט פי 2.5 (6.56 שבועות) לעומת  2.47 שבועות לדעת בעלי העסקים).
במשרד הפנים זמן הטיפול בפועל אורך 6.85 שבועות לעומת זמן של כשלושה שבועות וחצי בלבד הנתפס בעיני העסקים כזמן סביר.
במשרד התחבורה זמן הטיפול בפועל הוא הקצר ביותר מבין המשרדים והוא עומד על 2.8 שבועות לעומת 1.48 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים.  
 
 
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז ואיגוד לשכות המסחר, " אין ספק כי חל שיפור בעל חשיבות בהפחתת הביורוקרטיה ושיפור השירות הניתן למגזר העסקי, יחד עם זאת, הדרך עדיין ארוכה. מי שמעוניין בצמיחת המשק ללא תקציבים נוספים מוטב שימקד את תשומת ליבו בפיתרון בעיה זו ויעניק לה עדיפות גבוהה בסדרי עבודתו. עיקרון זה חל בראש ובראשונה על כל שרי הממשלה ומנכ"לי משרדיהם. הביורוקרטיה לא נמדדת רק בעלותה הכספית אלא היא אף ביטוי של יחס הממשלה למגזר העסקי"
 
לדברי שי חיון, מנכ"ל SQ "השביל שלך להצלחה", "נתוני המדד ברבעון הראשון של 2012 מעודדים משתי בחינות. האחת, היא מגמת העלייה הרצופה בשלושת הרבעונים האחרונים והשנייה היא שציון 6.84 מהווה נקודת שיא שאליה מגיע המדד מאז תחילת המדידה." לדבריו, נתוני הרבעון הם בסימן עליה של 3.8% לעומת הרבעון הקודם ומציינים עלייה של 5.7% לעומת השפל ברבעון השני של 2011, אז היה המדד בציון 6.48.
חיון מציין לטובה את הביטוח הלאומי שמראה קו שיפור משמעותי מאז הרבעון השני של 2011 עד לנטילת ההובלה ברבעון הנוכחי מהתמ"ת עם ציון שיא של 7.49. מגמה זו מבטאת בצורה טובה את מעורבות מנכ"לית המוסד הקודמת שלקחה כמשימה את נושא שיפור איכות השירות." 
 
ניתן לצפות בנתונים בזמן אמת באתר האיגוד: http://www.chamber.org.il/biro
או באתר  www.sqm.co.il , כניסת לקוחות -  שם משתמש: biro  , סיסמא: biro

למידע נוסף בתחום זה