יחסי הסחר ישראל - ארצות הברית

היחסים העמוקים והמיוחדים בין ישראל וארה"ב שהיא הגדולה והחשובה ביותר שבין ידידותיה של ישראל הנם מאבני היסוד של מדיניות ישראל התופסת את ארה"ב גם כבעלת ברית עיקרית בזירה הבינלאומית. קשריה האמיצים של ארה"ב עם ישראל מקיפים תחומים רבים וחשובים להבטחת עתיד ביטחונה הצבאי והכלכלי של ישראל.

יחסי הסחר בין ישראל וארה"ב מתנהל במסגרת הסכם סחר חופשי, הראשון מסוגו שחתמה ארה"ב עם מדינה זרה ב-1985, ואשר תרם תרומה משמעותית לסחר ההדדי בין שתי המדינות. לישראל היווה הסכם זה תשתית מוצקה שאפשרה צמיחה מהירה של היצוא הישראלי לארה"ב שהפכה לשוק הגדול ביותר עבור התוצרת הישראלית. מאז חתימתו היקף הסחר בין המדינות מכפיל עצמו מידי מספר שנים. בשנת 2018 הסתכם היקף הסחר בין ישראל לארה"ב 50 מיליארד דולר במוצרים ושירותים; כ- 30 מיליארד דולר יצוא וכ- 20 מיליארד דולר יבוא.

 

מאז חתימת ההסכם, פועלת ועדה כלכלית מעורבת ישראלית אמריקאית שמטרתה לשפר את תנאי ההסכם. ב- 1 במאי ייכנס לתוקפו השימוש באשרת משקיע 2E שמפאת ראשוניותו של ההסכם בזמנו לא נכנס בשעתו להסכם. אשרה זו תאפשר למשקיעים ישראליים ולאמריקאים, שיעמדו בתנאי האשרה, עבודה ושהות ממושכת לרבות אפשרות לתעסוקה לבני הזוג.

 

אחד מהישגי הוועדה היה ביטול הצורך, החל מ- 10 בינואר 2018, בתעודות מקור בסחר בין ארה"ב לישראל; דרישה שהיוותה תנאי ביבוא בין המדינות במוצרים עליהם מבקשים לקבל הטבות במסגרת הסכם זה בין המדינות. ביטול השימוש בטופס מקל על יבואנים ויצואנים שהתקשו בהשגתו ומהעומס הביורוקרטי והעלות נוספת שגם. את הטופס החליפה דרישה להצהרת היצרן או היצואן על גבי חשבונית המשלוח שהמוצר עומד בכללי המקור שבהסכם. הועדה ממשיכה במאמציה לשדרג את ההסכם כדי להגביר את הסחר בין המדינות.

 

ארצות הברית היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל ומהווה את הגוש הכלכלי השני בגודלו אחרי האיחוד האירופי. ישראל מצדה הנה שותפת הסחר השנייה בגודלה של ארה"ב במזה"ת ומדורגת במקום ה- 24 בעולם.

 

בתחום ההשקעות הדבר מרשים יותר. ארה"ב היא המשקיעה הגדולה ביותר בישראל, חברות אמריקאיות, דוגמת אינטל, בואינג, גוגל, מיקרוסופט יבמ וכ- 200 חברות אמריקאיות גדולות משקיעות באופן משמעותי בישראל בתחום של מחקר ופיתוח, ביצירת מקורות תעסוקה חדשים ונוספים וכמו גם בתרומתן לחברה ולסביבה.

 

במקביל, חברות טכנולוגיה ישראליות משפיעות באופן משמעותי על הכלכלה האמריקאי הן ביצירת מקומות תעסוקה ובשילובן של טכנולוגיות ישראליות חדשניות בתעשייה האמריקאית והגברת ייצואן לעולם. הדבר בא לידי ביטוי ברכישתן של חברות ישראליות על ידי חברות אמריקאיות ולהיפך. מציאות המשקפת את האמון בחדשנות הטכנולוגית הישראלית כמנוע לפיתוח התעשייה העתידית.

 

בשנים האחרונות אנו עדים למספר הולך וגדל של ביקורי משלחות אנשי עסקים, בין היתר בראשות מושלים וראשי ערים, בישראל במטרה לקדם את שיתופי הפעולה בין חברות אמריקאיות וישראליות. במקביל חברות ישראליות המרחיבות את פעילותן בעולם רואות בשוק האמריקאי יעד ראשון לכך.

 

מאז 2017 ישראל מדורגת במקום ה- 17 בהשקעות הזרות בארה"ב עם 39.2 מיליארד דולר. השקעות אלה תרמו למעלה מ- 24 אלף משרות, להשקעות של למעלה מ- 2 מיליארד דולר במחקר ופיתוח וליותר מ- 673 מיליון דולר ייצוא של חברות ישראליות מארה"ב.

 

לישראל יש אינטרס חיוני לא רק לשמר יחסים אלו אלא להעמיקם ככל שניתן על ידי ייזום ושיפור הסכמים, עידוד השקעות ויצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות, ארגונים וגופים ממשלתיים בשתי המדינות.

 

לצד התמיכה הביטחונית והכלכלית הממשל האמריקאי הציב אתגרים חדשים לכלכלה הישראלית, שהודות לקשרים המיוחדים בין שתי המדינות במאמצים משותפים ומתוך הבנת חשיבותם של קשרים אלו בין המדינות יפעלו המדינות בשיתוף פעולה כדי לשפר את ההסכמי הסחר, דוגמת הסחר החופשי, האמנה למניעת כפל מס ועוד, כדי להמשיך ולחזק את הסחר וההשקעות ביניהן לתועלתן.

 

בנוסף על הסחר הענף בין שתי המדינות, נסחרות כ- 200 חברות ישראליות בבורסות האמריקאיות בנסדא"ק ובניו יורק. ישראל מדורגת במקום השלישי בנסדא"ק מבחינת מספר החברות הנסחרות, אחרי סין וקנדה.

 

במהלך השנים נהנתה מדינת ישראל ממענק מסיוע כלכלי גדול שהעניקה ממשלת ארצות הברית. לפני כשנתיים אישר הנשיא ברק אובמה לישראל סיוע בהיקף של 38 מיליארד דולר.

 

ביטוי נוסף להיקף הקשרים והפעילות העסקית בין ישראל וארה"ב בא לידי ביטוי בהגדלת מספר הטיסות בין ישראל וארה"ב, הן של החברה האמריקאית יונייטד וחברת התעופה הישראלית אל-על, כדי לתת מענה לביקוש הגדל של אנשי עסקים ומטליים בארה"ב והורחבו היעדים לטיסות מישראל לארה"ב כדי להקל על אנשי עסקים ישראליים להגיע בדרך הקצרה למרכזי הפעילות העסקיים בארה"ב במזרחה ובמערבה. כיום ישנן עשרות טיסות ישירות כל שבוע בין תל אביב לניו יורק, מיאמי, סן-פרנסיסקו, לוס אנג'לס, בוסטון, פילדלפיה ובקרוב גם לוושינגטון לאס וגאס ושיקגו.

 

לשכת מסחר ישראל-אמריקה המשמשת 'קול' לחברות אמריקאיות בישראל פועלת מול הגופים רלוונטיים בישראל כדי לייצר אקלים רגולטורי חיובי יציב אשר יאפשר לחברות האמריקאיות בישראל להמשיך לפעול ולהגביר פעילותן והשקעותיהן וכמו גם להפוך את ישראל ליעד אטרקטיבי לחברות אמריקאיות רב-לאומיות נוספות שיפעלו בישראל ויפתחו בה מרכזי מחקר ופיתוח.

 

בין ישראל וארה"ב הוקמו גופים דוגמת הקרן הדו-לאומית למחקר ופיתוח (BIRD) והקרן לשת"פ חקלאי BARD)) שמשקיעות מידי שנה עשרות מיליוני שקלים ליציאת שותפויות ישראליות ואמריקאיות לאחרונה הוקם מרכז לשת"פ בתחום האנרגיה בין המדינות.

 

ב- 29 במאי יציינו איגוד לשכות המסחר, לשכת המסחר ישראל-אמריקה והמחלקה המסחרית בשגרירות ארה"ב את קשרי המסחר וההשקעות בין ישראל וארה"ב בוועידת עסקים הראשונה מסוגה בהשתתפות מאות אנשי עסקים ונציגי ממשל מישראל ומארה"ב, ביניהם מושל פלורידה, אשר יגיע ארצה בראשות משלחת של כ- 40 אנשי עסקים.

לפרטים על הוועידה לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה