תקינה, פנסיה ודיני עבודה - כיצד תושפעו מחוק ההסדרים?

בימים אלה כנסת ישראל אישרה את חוק ההסדרים לשנים 2017 – 2018 (תקציב המדינה והתכנית הכלכלית). לחוקים שהתקבלו יש משמעויות כלכליות, ניהוליות ותפעוליות בעלות משמעות רבה לעסקים. כדי ללמוד את התכנית ולהנגישה, קיים איגוד לשכות המסחר בסוף השבוע (26.1.17) יום עיון בנושא, במהלכו הוצגו פרקי חוק ההסדרים הנוגעים לחברי הלשכה והשפעתו על העסקים בישראל.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פתח את יום העיון באמרו כי "חוק ההסדרים הינו חבילת חוקים אשר נועדה, בראייה כוללת, לקדם את משק המדינה. חוק ההסדרים הוא מכשיר ראשון במעלה בחשיבותו לקידום מטרה זו. חברי הכנסת משתמשים בחוק על מנת להעביר חוקים בעלי משמעות שלוקח זמן רב מדי להעבירם בדרך הרגילה".

"זהו חלום שמתגשם" אמר עו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל באיגוד לשכות המסחר, בדברו על הרפורמה במערך התקינה. "עד היום מכון התקנים היה מונופול בכל הקשור לביצוע בדיקות התאמה לתקן בייבוא מוצרים מסויימים (ברוב המוצרים המיובאים למדינת ישראל). אי התחרות במשק גרמה לייקור המחיה, והתשלומים על הבדיקות לאורך השנים גולגלו על הצרכן. והנה המונופול נשבר - לשכת המסחר הגישה בג"ץ לפני עשור שיורה על פתיחת התקן לשוק הרחב, והיום אנחנו זוכים לקטוף את הפרות".
כרמלי הציג את פרק התקינה שעניינו תיקונים ותוספות לחוק התקנים ולפקודת הייבוא והייצוא, ואת תכנית ארבע הפעימות.

גב' ישראלה מני, סמנכ"ל כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר, העלתה נקודות בעניין הרפורמה במס חברות ויחידים, וציינה כי הורדת מס החברות היא פרי עבודה מאומצת של לשכת המסחר.

"חוק הפנסיה נולד בחטא", כך פתח את הרצאתו בנושא פנסיה לעצמאיים יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס. "שר האוצר הבטיח שידאג לדמי אבטלה לעצמאיים, אך כשנכנס לתפקידו חזר בו בשל העלויות. הבכירים במשרד האוצר מצאו פטנט - תשלום דמי האבטלה מתוך תשלום דמי הפנסיה של העצמאיים, עד פעמיים בשנה". בהמשך דבריו פירט גם את התיקונים בעניין חברות הארנק והאפשרות של רשות המסים לחייב את החברות לחלק דיבידנד חמש שנים ואחורה.

עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר, דיבר על חוק עידוד השקעות הון: "המטרות של החוק נכונות, אבל במבחן התוצאה החוק לא השיג אותן. במקום לעודד השקעות הון, החוק מעודד את הייצוא הישראלי, בדגש על הייצוא התעשייתי. השינוי האחרון בו הרחיב את הגדרת החוק והגדירו 'מפעל טכנולוגי מיוחד'. אנחנו באיגוד לשכות המסחר נמשיך לגייס את כל המאמצים על מנת שהחוק יבוטל או ישונה, מכיוון שאין חברות ששוות יותר או פחות".

עו"ד סיגל סודאי, מנהלת אגף שכר ועבודה, הביאה עדכונים אחרונים בדיני עבודה, וציינה כי צו ההרחבה החדש בדבר הגדלת שיעורי ההפקדות לביטוח פנסיוני במשק מחייב כעת את כל המעסיקים במשק.

לשימושכם, מצגות מיום העיון:

     

צילום: יהודה שגב

למידע נוסף בתחום זה