זכויות העובדים בבחירות לכנסת ה- 20 17.3.15

על פי סעיף 10 לחוק יסוד הכנסת, יום הבחירות לכנסת הוא יום שבתון, למעט שירותי התחבורה ושאר שירותים ציבוריים (כפי שתקבע ועדת הבחירות המרכזית), אשר ימשיכו לפעול כסדרם. יצויין, כי בשירותים לעיל, יום הבחירות אינו נחשב יום שבתון. באשר ליתר ענפי המשק, יום הבחירות הוא כאמור יום שבתון.
הזכות לתשלום שכר ביום בחירות

על פי סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת, עובד שעבד אצל מעביד לפחות 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות, זכאי לתשלום שכר שהיה משתלם לו ביום הבחירות אילולא שבת.

עבודה ביום הבחירות

אין איסור בחוק על העסקתם של עובדים ביום הבחירות ובלבד שהעסקה תהיה על פי רצונם והסכמתם של העובדים. דהיינו מעסיק שאינו נכלל בהודעת ועדת הבחירות המרכזית אינו יכול לכפות על העובד להופיע לעבודה ביום הבחירות. לפיכך, ניתן להעסיק ביום הבחירות רק עובדים אשר הסכימו לכך.

תשלום שכר בגין עבודה ביום הבחירות


החוק אינו מסדיר את נושא תשלום שכר לגבי עובד שעבד ביום הבחירות.

על פי הפרשנות המקובלת עובד שעבד ביום שבתון, יהיה זכאי לשכר בשיעור של 200% משכרו הרגיל . לחלופין, ניתן להמיר את התשלום ביום חופשה נוסף.כמו כן, קיימים הסכמים קיבוצי/צווי הרחבה המסדירים את הנושא באופן ספציפי. מעביד שחל עליו הסדר כאמור חייב לפעול לפיו.

תחילתו וסופו של השבתון
 
שעות השבתון אינן מוגדרות בחוק ולפיכך נושא זה נתון לפרשנויות שונות לגבי תחילתו וסיומו של יום זה. פרשנות אחת גורסת, כי תחילתו וסופו של יום השבתון הוא בהתאם לסעיף 2 לחוק הפרשנות, המגדיר יום כתקופה מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו. לפי הפרשנות השנייה, יש לראות את תחילתו וסופו של יום השבתון בהתאם לשעות פתיחת הקלפיות, כקבוע בחוק הבחירות. על פי חוק הבחירות, שעות פתיחת הקלפיות יהיו בין 07:00 - 22:00.
למידע נוסף בתחום זה