עומר סלע | מנהל תחום ענפי | חטיבת יבואני רכב דו גלגלי | כתבות והודעות לעיתונות | 28/01/2016

רכב דו גלגלי קטן – האמצעי הזול, היעיל והזמין ביותר להפחתת תלות המשק הישראלי בדלק לתחבורה

מצבת כלי הרכב בישראל כוללת מעל 2 מליון כלי רכב; גם אם תימצא דרך טכנולוגית כלשהי לרכש כלי רכב חדשים בעלי צריכה מזערית של דלק, עדיין מדובר בתהליך ארוך של 15-20 שנות החלפה מדורגת. הרכב הדו גלגלי הוא אמצעי מוביל, מרכזי ומעשי כבר בהווה לצמצום התלות בנפט.

צמצום התלות בנפט הינו יעד מרכזי של ממשלת ישראל, ולשם כך נעשות פעילויות רבות ומבורכות. צמצום התלות בנפט חיוני למדינת ישראל בהיבט הכלכלי, הסביבתי והאסטרטגי גם יחד. חלק ניכר מצריכת הנפט בישראל נצרך בתחבורה היבשתית, ובעיקר בנזין וסולר לתחבורה.

בתחום זה אין פתרונות קסם. מצבת כלי הרכב בישראל כוללת מעל 2 מליון כלי רכב; גם אם תימצא דרך טכנולוגית כלשהי לרכש כלי רכב חדשים בעלי צריכה מזערית של דלק, עדיין מדובר בתהליך ארוך של 15 - 20 שנות החלפה מדורגת.

נציג בקצרה את הפתרונות העיקריים הנבחנים בישראל כיום כאלטרנטיבה לצריכת בנזין לתחבורה בכלי רכב פרטיים ומסחריים קלים, לנהגים ולנוסעים שאינם יכולים להסתייע בתחבורה הציבורית:
1. הסבה לגז טבעי דחוס – CNG: מבחינה טכנולוגית הפתרון ישים וקיים בעולם; אולם פתרון זה מצריך השקעות ניכרות בתשתית תחנות תדלוק בגז טבעי והגעת רשת חלוקת הגז הטבעי לכל הארץ. על אף הפוטנציאל הרב, מדובר בפתרון לטווח ארוך ולא לטווח של 5 - 10 השנים הקרובות.
2. מעבר לרכב חשמלי טהור: למרבה הצער הטכנולוגיה עדיין לא מספיק בשלה מבחינה טכנו-כלכלית; אמנם יש התקדמות מתמשכת בתחום זה, אך כרגע כלי רכב מסוג זה עדיין אינם תחרותיים ביחס לרכבי מנוע בעירה פנימית מבחינת מחיר, נוחות התדלוק וטווח הנסיעה הריאלי.
3. רכב היברידי: חלופה טובה אך עדיין יקרה יחסית, וגם בסוג רכב זה ישנה צריכה לא מבוטלת של בנזין.
4. אתנול (אלכוהול טהור) וביודיזל (תחליף סולר ממקור ביולוגי): אינם רלוונטיים לישראל אלא למדינות בעלות עתודות קרקע ומים עצומות.
צמצום התלות בדלק לתחבורה יושג באמצעות פעילות מגוונת המעודדת אלטרנטיבות זמינות וקיימות כבר כעת בשטח.

צד אחד של הפתרון הוא רפורמת המיסוי הירוק לרכב שאכן הוזילה כלי רכב קטנים, חסכוניים ונקיים יחסית, ויצרה שינוי שוק חיובי בתחום זה. אם בעבר רכב הצורך 10 - 12 ק"מ לליטר בנזין נחשב לסביר, כיום המגמה היא לממוצע של כ- 15 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת (בתנאי אמת של ישראל ולא בתנאי מעבדה בחו"ל).
צד חשוב נוסף הוא קידום התחבורה ברכב דו-גלגלי. כלי רכב בנפחים קטנים ובהספקים קטנים המשמשים לתחבורה אורבנית הינם האמצעי היעיל, המעשי והזול ביותר, הן לצרכנים והן מבחינה לאומית ועירונית, כבר בהווה ולא בעוד עשור או שניים.

רכב דו גלגלי מסוג זה חוסך דלק פעמיים: ראשית, לנהג באופן ישיר בהשוואה מול כלי רכב פרטיים קטנים; שנית, באופן עקיף, היות והוא תורם לצמצום הפקקים וכפועל יוצא מכך תורם להפחתת צריכת הדלק גם של נהגי הרכב האחרים (פרטיים, מסחריים, מוניות ואוטובוסים גם יחד).
התרומה של הרכב הדו גלגלי להשגת יעדים לאומיים, לרבות בתחום צמצום צריכת הדלק לתחבורה, הוכרה על ידי גורמים ממלכתיים, וביניהם ועדת הכספים בכנסת בראשות היו"ר חה"כ הרב גפני.
לסיכום, הרכב הדו גלגלי הוא אמצעי מוביל, מרכזי ומעשי כבר בהווה לצמצום התלות בנפט, ויש להמשיך ולפעול להנגשתו הכלכלית לציבור ברמה הפרלמנטרית והממשלתית כאחד.

למידע נוסף בתחום זה