עומר סלע | מנהל תחום ענפי | איגוד החלפים לרכב | כתבות והודעות לעיתונות | 27/11/2016

פילוח נתוני יבוא כלי רכב לישראל בחודשים ינואר - ספטמבר 2016

נתוני יבוא כלי הרכב לישראל בחודשים ינואר - ספטמבר 2016, חושפים תמונה מעניינת; חלק ניכר מייבוא כלי הרכב לישראל מגיע ממדינות שלא היו מוכרות בעבר כיצרניות רכב מובילות או שלא מכרו בהיקפים גדולים בישראל, בעוד שייבוא כלי הרכב מהמדינות המתועשות הותיקות הצטמצם.

  • אירופה מספקת 48.4% מכל כלי הרכב המיובאים לישראל בשנת 2016 מכל הסוגים; 37.8% מכל כל הרכב מיובאים ממזרח אסיה; כ- 10.2% מכלי הרכב שיובאו לישראל הגיעו ממדינות מוסלמיות ובעיקר טורקיה ומרוקו. רק כ- 3.7% מסך כלי הרכב, בעיקר מסחריים וכבדים, הגיעו מצפון אמריקה.
  • תמונה זו משקפת בעיקר את יבוא מכוניות הנוסעים והמוניות לישראל בתקופה האמורה; 48.3% מאירופה, 36.9% ממזרח אסיה, 11.3% ממדינות מוסלמיות ובעיקר טורקיה ומרוקו, 3.5% בלבד מצפון אמריקה.
  • יבוא רכב מארה"ב בה הומצא הייצור ההמוני, שולי עד אפסי בחלק מקטגוריות הרכב, אם כי נעשה יבוא של מותגים בבעלות אמריקאית.
  • קיימת חדירה משמעותית של יבוא ממדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, טורקיה או הודו בהן עלויות הייצור נמוכות על חשבון יצרניות הרכב המסורתיות כגון גרמניה, צרפת, איטליה, בלגיה או שוודיה.
  • צ'כיה וסלובקיה מספקות ביחד כמעט 22% מכל יבוא המכוניות לישראל. דרום קוריאה ויפן עדיין מספקות יחדיו כמעט שליש מיבוא המכוניות לישראל למרות עלויות הייצור הגבוהות במדינות אלה.
  • יבוא המכוניות מטורקיה לא משקף את היחסים הדיפלומטיים ההפכפכים.
  • מספר מדינות בעלות תעשיית רכב משמעותיות כלל לא מייצאות לישראל, לדוגמה ברזיל שבעבר הרחוק יצאה לישראל פיאט, פורד או פולקסווגן.
  • סין לא מהווה שחקן משמעותי ביבוא מכוניות כרגע, אך זה עשוי להשתנות.
  • על פניו, הצרכן הישראלי מתעניין במאפייני הרכב, במותג, בתנאי הרכישה ובעלויות הכספיות ופחות במדינה בה יוצר הרכב; ייתכן כי הדבר מסמן סוג של בשלות של הצרכן הישראלי והכרה בכך שמדובר בתעשייה גלובלית.
  • כמחצית מכלי הרכב המיובאים לישראל מיוצרים באיחוד האירופי (24% בגוש האירו), כ- 15-16% תלויים ביין או בוואן הדרום קוריאני וכ-11% בלירה הטורקית.
"... •קיימת חדירה משמעותית של יבוא ממדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, טורקיה או הודו בהן עלויות הייצור נמוכות על חשבון יצרניות הרכב המסורתיות כגון גרמניה, צרפת, איטליה, בלגיה או שוודיה."

העדפת נפח מנוע:

  • 45.5% מהמכוניות החדשות הן בקבוצת 1750-1301 סמ"ק; 27% מעל לנפח 1750 סמ"ק, ו- 27.6 בנפח 1300 סמ"ק ומטה עם ייצוג נכבד של 5.8% למכוניות בנפח עד 1,000 סמ"ק, כנראה הודות לחדירת מנועים חדישים וחזקים בנפחים קטנים לשוק הרכב , הן כתוצאה מהמיסוי הירוק המעדיף רכב נקי וחסכוני בדלק והן כתוצאה משיפורים טכנולוגיים בקרב יצרניות הרכב הבינ"ל.
  • עם זאת, המשקל של רכב בעל נפח מנוע גדול הינו עדיין משמעותי מאד, ככל הנראה חלק מהסיבה לכך היא העדפה של הנהגים הישראלים לרכב אוטומטי והחדירה המשמעותית לשוק של ג'יפונים ורכבים דמויי רכב שטח בשנים האחרונות.
  • במקומות הראשונים מבחינת העדפת הצרכנים עומדות מכוניות תוצרת יפן בנפח שבין 1750- 3000 סמ"ק (10.4%), קוריאה בנפח שבין 1301-1750 סמ"ק (8.9%) וטורקיה בנפח שבין 1750-1301 סמ"ק (6.5%).
למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.