לאור הכוונה להפחית מסים, יש לתת עדיפות עליונה להפחתת המיסוי על רכבים

לאור הכוונה להפחית מסים, לין מציע לרה"מ ולשר האוצר: "על מנת להגדיל את ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי יש לתת עדיפות עליונה להפחתת המיסוי על רכבים"

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בפניה מחודשת לרה"מ נתניהו ולשר האוצר כחלון: "לאור הדיונים על הפחתות מסים ועל מנת להגדיל את ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי, אני מציע כי הפחתת המיסוי על רכישה ושימוש ברכבים תהיה בעדיפות עליונה, על פני כל הפחתת מסים בתחום אחר."

 

לין מעלה בפנייתו שורה של נימוקים מדוע שינוי מדיניות המיסוי בתחום רכישה ואחזקת רכב הוא צו השעה.

 

לדבריו, הגאות של רכישת רכבים פרטיים בשנת 2016 וגם בחודשים הראשונים של 2017 הם עדות ברורה לכך שהציבור אינו סבור כי התחבורה הציבורית מהווה תחליף לרכב הפרטי. "המדינה משקיעה רבות בעידוד התחבורה הציבורית, ואכן יש גם הישגים בתחום זה, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהתחבורה הציבורית אינה יכולה להוות תחליף למכונית המשפחתית הפרטית.  רכישה ואחזקת רכב פרטי עבור תפקוד המשפחה הפך בבחינת הכרח קיומי."

 

בהתייחסו להכנסות המדינה ממסים בתחום זה, ציין לין כי, על פי הנתונים העדכניים, הכנסות המדינה הגיעו בשנת 2016 מעל ל- 40 מיליארד ₪ בכל מה שקשור לרכישת רכבים, רכישת חלפים, אגרות רישוי רכב, בלו על הדלק ורכיב המע"מ.

 

בניתוח שנעשה באגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, עולה כי נכון לחודש ינואר 2017 העלות החודשית לאחזקת מכונית משפחתית מקובלת, 1,600 סמ"ק, היא 2,475 ₪. משמעות הדבר היא שעלות זו מהווה 28% מהשכר החודשי הממוצע למשרת שכיר כפי שהייתה בשנת 2015, של 9,574 ₪.

 

זאת ועוד, העלות הגבוהה של אחזקת רכב משפחתי, היא למעלה ממחציתה תוצאת המיסוי המוטל על רכישת הרכב והשימושים בו. רכיב המס על רכישת רכב חדש (מס קנייה ומע"מ) הינו בטווח שבין 90% ל 100% מהמחיר הסיטונאי ליבואן של הרכב בישראל. רמת מיסוי גבוהה זו פוגעת ישירות ובאופן משמעותי בהכנסה הפנויה של התא המשפחתי.

 

לאור כל זאת, ולאור הגידול הצפוי בהכנסות המדינה ממסים כתוצאה ממכירת חברת מובילאיי לאינטל העולמית, לין, אשר שימש בעבר בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, מציע לרה"מ ולשר האוצר להקטין את המיסוי על רכישת רכבים והשימוש בהם מול הגידול בהכנסות המדינה מבעלי הרכבים. "בתפיסה הבסיסית ביותר, אין זה נכון שבישראל רמת המיסוי על רכבים והשימוש בהם תהיה הגבוהה ביותר בעולם. המיסוי על הרכבים קשור קשר בלתי נפרד לרווחת כלל המשפחות בישראל ואין מדובר במוצר מותרות אלא בכלי בסיסי לתפקוד המשפחה."

למידע נוסף בתחום זה