תכנית שר האוצר להפחתת מסים - מהלך תומך צמיחה, בעל משמעות חברתית חשובה

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב לתכנית שר האוצר להפחתת המס הישיר על יחידים והפחתת מס החברות וציין כי מדובר במהלך תומך צמיחה, בעל משמעות חברתית חשובה.

לדבריו, "אחת מהשגיאות המקובלות היא לראות בהפחתת מס החברות כאילו מתנה לעשירים. אין דבר שגוי מזה. מערכת המס כיום היא מערכת מס לא שוויונית. דווקא החברות הגדולות והעשירות ביותר נהנות מהטבות מס מופלגות על פי חוק עידוד השקעות הון, הן במישור רווחי החברה והן במישור המיסוי ומשיכת דיבידנדים.

"מי שנושא במלוא עול המס הם דווקא השדרה הרחבה של העסקים הקטנים והבינוניים. בישראל כיום 406,000 עסקים שרמת הפדיון בהם אינה עולה על 1 מיליון ₪ בשנה, אלה הם עסקים בעלי אופי של בעלות משפחתית, המנהלים הם גם הבעלים. לא פחות מ- 2 מיליון איש קשורים בזיקת בעלות לשדרת עסקים זו. הם הנושאים בסיכון אישי לעתיד העסק וגם משקיעים הרבה מאד שעות עבודה בפיתוחו. לא רק 43 שעות עבודה בשבוע אלא גם 50, 60 ו 70 שעות עבודה בשבוע. הפחתת המס לשדרה רחבה זו של העסקים תתקן מעט את אי השוויון שקיים במס החברות וגם תעשה צדק לבעלי העסקים המתמודדים קשה כדי לשמור על קיומם. "

עוד ציין לין כי נכונה גם הפחתת המס על יחידים. "יש לזכור תמיד כי שיעור המס על יחידים אינו רק מס הכנסה, אלא, בהתאם לרפורמת בן בסט, שיעור המס הישיר הכולל מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. המס הישיר הוא ברמות גבוהות מדי על השכירים המצויים במדרגת המס הראשונה, השנייה והשלישית. ולא פחות חשוב: היעד להוזלת מוצרים אינו התכלית הסופית. התכלית הסופית היא הגדלת ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי. יותר משאבים למזון בריא, לחינוך ולאיכות חיים, וזה יכול להיות מושג רק אם מצד אחד מוזילים את מחירי המוצרים והשירותים ומצד שני מפחיתים גם את עול המס הישיר."

למידע נוסף בתחום זה