פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הירידה בנתוני האבטלה בישראל חסר כל משמעות

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב על הפרסומים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי לראשונה מזה שנים האבטלה במשק ירדה מתחת לקו ה-5%.

לדברי לין, נתון זה חסר כל משמעות."הלמ"ס מפרסמת נתון כולל של עליה או ירידה באבטלה מבלי שהיא מפלגת את מגזרי המשק. אין לנתון משמעות כלל. להפך, הוא עלול להצביע על מגמה מסוכנת, שכן ככל הידוע המגמה שנוצרה בעשור האחרון הינה גידול בקצב כפול של מספר העובדים במגזר הציבורי לעומת מספר העובדים במגזר העסקי".

"לצד פרסום הלמ"ס על ירידה באבטלה, עליה גם לציין את הפילוג בין מגזרי המשק: כמה עובדים בתקופה הנתונה נוספו למגזר העסקי לעומת כמה עובדים נוספו למגזר הציבורי".

מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי בעשרים השנים האחרונות (1995 - 2015) מספר המועסקים במגזר הציבורי זינק ב- 127% והגיע ל- 1.29 מיליון מועסקים, בעוד הגידול באוכלוסיה היה  51%, ואילו הגידול במגזר העסקי הגיע ל- 68% ועמד על 2.35 מיליון מועסקים. זאת ועוד, מניתוח נתוני העשור האחרון (2005 - 2015) עולה כי המגזר הציבורי רשם גידול של 71% ואילו המגזר העסקי גדל ב- 37%.

לדעת לין, הזינוק במספר המועסקים במגזר הציבורי הינו אחד האיומים המבניים המסוכנים ביותר לעתיד הכלכלה. מבנה כוח האדם במגזר הציבורי מתפתח באופן מעוות והוא גדל בהתמדה הרבה יותר מאשר המגזר העסקי. מדובר במגמה מסוכנת שעלולה להטיל עול כבד מנשוא על המגזר העסקי, שתצמצם מאד את המשאבים העומדים לרשות המדינה, בתחומי פעילות שאינם נוגעים ישירות לתשלומי שכר. אם הוא ימשך, אנו נחזה בשנים הקרובות בצמיחה שלילית."

למידע נוסף בתחום זה