יו"ר חטיבת מחזור מים אפורים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת חוליות מאשים את משרד הבריאות בתקיעת התקן למחזור מים אפורים בישראל

 על פי הערכות המומחים שימוש במים אפורים בישראל יחסוך למדינה 40% מתצרוכת המים הביתית השנתית המוערכת בכ-150 מיליון קוב מים בשנה.
"למרות המלצות כל המומחים לאשר את התקן למחזור מים אפורים בישראל, צעד שיחסוך למדינה כ-150 מיליון קוב מים בשנה, משרד הבריאות ממשיך להכשיל את התקן פעם אחר פעם ומכון התקנים מסרב בשל כך לחתום עליו. כולי תקווה שהשכל הישר ינצח ובסופו של דבר תושבי מדינת ישראל יוכלו להתקלח עם מצפון נקי בידיעה שהמים בהם הם משתמשים מועברים להדחת אסלות והשקיית גינות", כך אמר היום פול שטיינר, יו"ר חטיבת מים אפורים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת חוליות לקראת יום כדור הארץ העולמי שיצוין מחר בישראל ובעולם.

מים אפורים הינם המים המגיעים מהאמבטיה, מכיור האמבטיה וממכונת הכביסה והם בעלי רמת זיהום נמוכה יחסית בשונה מ"המים השחורים" המגיעים מהשירותים ומהמטבח ואשר כוללים שומנים ומלחים אותם לא ניתן למחזר ביעילות ובאיכות טובה. המים האפורים מהווים על פי ההערכות המקצועיות כ- 40 אחוזים מתצרוכת המים הביתית הממוצעת בישראל ומנתוני חטיבת מים אפורים שבלשכת המסחר עולה כי חיסכון של 40 אחוז בתצרוכת הביתית הממוצעת יתבטא במאות שקלים בשנה (כ-84 שקלים בחודש) ובכ-14 מיליארד שקלים למדינה עד 2050.

עוד להערכת החטיבה התפתחות הענף תיצור כ-1,500 מקומות עבודה בפעילות בשוק המקומי, בנוסף לחברות רבות שיקומו לאחר הסדרת הענף באופן חוקי, ואשר יהיו מכוונות ייצוא. פוטנציאל היצוא של ענף זה יכול להגיע לכ-100 מיליון דולר בתוך 5 שנים, והוא ימצב את ישראל כמעצמה טכנולוגית גם בתחום זה.

לדברי שטיינר, מדינות רבות דוגמת ארה"ב, גרמניה, אוסטרליה וקפריסין מתירות שימוש במים אפורים ותמוה הדבר שלמרות שעברו למעלה משלוש שנים מאז החל התקן להתגבש על ידי ועדות מומחים וועדות טכניות שונות, משרד הבריאות וכעת מכון התקנים תוקעים מקלות בגלגלים לצעד חשוב כל כך שיחסוך למדינה כסף רב ואף יתרום לשמירה על הסביבה. "לרגל ציון יום כדור הארץ בישראל ובעולם אני קורא לממשלה החדשה שתקום בקרוב לטפל בנושא ולהביא לסיומה את סאגת אישור התקן לרווחת הציבור והסביבה."
למידע נוסף בתחום זה