איגוד לשכות המסחר עתר לביה"ד הארצי לעבודה להוצאת צווי מניעה נגד השביתה המתוכננת מחר בנתב"ג: אין עילת שביתה

איגוד לשכות המסחר עתר הבוקר לביה"ד הארצי לעבודה בבקשה שיוציא צווי מניעה שימנעו את השביתה המתוכננת של עובדי רשות שדות התעופה החל ממחר, 23.4.2013 בשעה 05:00.  

בעתירה, שהוגשה ע"י היועץ המשפטי עו"ד שלומי לויה ומנהלת אגף יחסי עבודה עו"ד סיגל סודאי, נכתב כי אין עילה חוקית לשביתה המתוכננת: "השביתה הצפויה שמתכננת הסתדרות העובדים הכללית ברשות שדות התעופה לא מגלה כל עילה שבדין, שכן אין כאן מאבק על תנאי עבודה, אלא יציאה כנגד החלטה בבסיס מדיניות כלכלית: החלטה לחתום על הסכם "שמיים פתוחים" שמשמעו פתיחת שוק התעופה הישראלי לתחרות, יצירת מקומות עבודה והוזלת מחירים לרווחת הציבור כולו".
 
"על כן, השביתה הצפויה ברשות שדות התעופה היא שביתה פוליטית טהורה, שבית הדין כבר חקק במסמרות בשורה של פסקי דין בעבר בצורה ברורה, כי היא פסולה. "
 
לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, העיצומים אותם מתכוונים לנקוט עובדי רשות התעופה בגיבוי ההסתדרות הכללית והנהגתה נועדים לערער את יסודות הדמוקרטיה ואת סמכות המוסדות הנבחרים במדינה.  "זוהי במהותה שביתה פוליטית במלוא מובן המילה אשר שואפת לשלול מהמוסדות הנבחרים את החופש לעצב מדיניות כלכלית." לדעת לין, היועץ המשפטי לממשלה חייב לבחון את כל ההיבטים המשפטיים הנוגעים בעניין זה.
 
עוד לדברי לין, "ההסתדרות הכללית שואפת לסכל החלטות ממשלה בתחום המדיניות הכלכלית ולהציב עצמה מעל למוסדות הדמוקרטיה הנבחרים. ומה שחמור במיוחד הינה העובדה שעובדי רשות ממלכתית בבעלות המדינה שהיא מונופול מוחלט, והמחויבים במתן שירות חיוני לציבור יוצאים נגד החלטות ממשלתיות."
 
בעתירה נטען עוד כי "הסתדרות העובדים הכללית מנסה להפעיל לחץ על מנת לבטל החלטת ממשלה בתחום המשילות השלטונית המובהק. זוהי פגיעה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. מנסים באופן כוחני פסול לסכל החלטות של מוסדות נבחרים על ידי הציבור. זהו אקט כוחני החותר כנגד עצם הסמכות של ממשלה נבחרת למשול ולקבל החלטות בתחום המדיניות הכלכלית, שהם בגרעין הבסיסי ביותר של הסמכות של כל ממשלה נבחרת. הסתדרות העובדים הכללית מכריזה מאבק על המוסדות הדמוקרטיים הנבחרים של מדינת ישראל. "
 
"למרות שהממשלה פועלת לטובת הצרכן הישראלי, מוצאת ההסתדרות הכללית החדשה לנכון לנסות לצאת נגד מהלך דמוקרטי של ממשלה נבחרת ולהביא לביטול החלטת ממשלה. כצעד ראשון, מבקשת ההסתדרות הכללית החדשה להשבית את נמל התעופה בן גוריון, עורק הכניסה והיציאה משטחי מדינת ישראל לשביתת "אהדה" מבלי שהוכרז סכסוך עבודה כדין. "
 
"כל צעד שנעשה בשירות חיוני, אחת כמה וכמה כשמדובר במונופול מוחלט (במקרה זה רשות שדות התעופה) מחייב זהירות יתרה ואין לנקוט בצעדים חד צדדיים רק מכיוון שקיימת היכולת לפגוע בציבור ולהענישו על לא עוול בכפו ובפרט שלציבור אין אלטרנטיבה אמיתית".
 
"כידוע, המשק הישראלי נשען על סחר החוץ, על היבוא ועל היצוא ואלו נשענים על שירותי נמלי האוויר. "אין לתאר את הפגיעה הקשה במוניטין ובאמינות של הכלכלה הישראלית, אם ישותק עורק חמצן מרכזי זה ושערי הכניסה והיציאה מישראל יינעלו. אם תצא אל הפועל אותה שביתת אהדה, מפגשים עסקיים הן בארץ והן בחו"ל לא יצאו אל הפועל תוך גרימת נזקים קשים לעסקים בישראל לרבות עסקים החברים במבקשת. התיירות הנכנסת תספוג גם היא מכה כואבת ביותר הן לטווח הקצר וחמור מכך, גם לטווח הארוך; המוניטין של מדינת ישראל יישחק בצורה מסוכנת וכל הסכנות האלו עלולות להתרגש עלינו בשל רצון של הסתדרות העובדים הכללית למנוע הטבה במצבו של האזרח והצרכן הישראלי. זהו עיוות ואבסורד. "

למידע נוסף בתחום זה