רו"ח ראובן שיף | RSM שיף הזנפרץ ושות' | מאמרי דעה | 29/11/2016

משקיעים במגזר העסקי ומניעים מחדש את גלגלי הצמיחה

סופה של שנת העסקים הינו עיתוי מצוין לחשבון נפש עסקי והזדמנות לבחון מה היה עד כה ומה צפוי מכאן ואילך?  בד בבד, עיון במתווה של התכנית הכלכלית לשנים 2018-2017 הותיר אותי בתחושה של  Déjà Vu, כי מה שהיה הוא מה שיהיה!

סבורני כי התכנית הכלכלית לשנתיים הבאות נעדרת כל מדיניות עם אסטרטגיות ארוכות טווח ומצב כמו זה אינו מיטיב כמובן עם כלכלתה העתידית של מדינת ישראל.  

ייתכן וכיום המצב אינו נראה קודר, אולם בעוד 10 או 20 שנים אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב שונה לחלוטין, בו לא יהיה לדור הבא מספיק מקומות תעסוקה ויהיה מחסור בקטרים מחוללי צמיחה ,שיניעו אחריהם את קרונות הכלכלה.  

זאת ועוד, לא מצאתי בתכנית הכלכלית כאמור שום צעדים משמעותיים שאמורים לתמוך בהתפתחותו של המגזר העסקי, אשר יספקו פתרונות ממשיים לאיומים עימם הוא מתמודד השכם וערב, למעט מספר מהלכים "קוסמטיים" שאין בהם בכדי להוביל את כלכלת ישראל קדימה לעשור הבא.

המציאות מלמדת כי, בשנים האחרונות כלכלת ישראל מציגה באופן עקבי שיעורי צמיחה נמוכים וממשיכה לחוות בעיות קשות בתחום הפריון בשוק העבודה. האינדיקטורים הכלכליים הגלובליים אינם עושים עמנו חסד: במדד ה- Doing Business של הבנק העולמי  ירדה ישראל מהמקום ה- 26 בשנת 2006 למקום ה- 53 בשנת 2016 והתחזיות מראות כי בשנת 2017 צפויה ירידה נוספת. ירידה זו קשורה בקשר חד ערכי בעובדה שקברניטי המשק אינם נותנים, לטעמי, את מירב תשומת הלב להובלת מדיניות ברורה ונחושה לשחרור החסמים המקשים על המגזר העסקי.

אם כן, מהן הפעולות הנדרשות לביצוע בכדי ששנת 2017 תהווה תחילתה של תקופה חדשה, בה נשוב לחוות צמיחה בשיעור שנתי של 5% מהתוצר, כפי שחווינו בעשור הקודם?

ראשית, חובה עלינו לעודד השקעות זרות בישראל, בדרך של הכשרת כח אדם, ויצירת תשתיות טובות יותר, בכדי שנהפוך ל"שחקן" משמעותי במגרש העסקים של השווקים הגלובליים.

שנית, חובה עלינו לבצע מהלכים משמעותיים להפחתת הרגולציה החונקת  והביורוקרטיה האדירה עימן מתמודדים העסקים, שכן אלו עלולות לדרדר את כל המשק כבמדרון חלקלק. הרגולציה והביורוקרטיה הפכו לנטל מכביד, הגורם לחברות להעתיק את פעילותן העסקית למקומות אחרים בעולם ולמשקיעים זרים להדיר את רגליהם מישראל.

שנת 2017 טומנת בחובה הזדמנויות רבות. עלינו להתחיל לחשוב ולעשות את הדברים אחרת,  ולתעל את נקודת השפל בה נמצאות רוב הכלכלות בעולם לכיוון של צמיחה מואצת אצלנו.

אין צורך להמציא את הגלגל אלא, יש לנקוט במדיניות הרואה לא רק את המחר ואת היום שאחריו אלא במדיניות שרואה קדימה גם את השנים הבאות ויתר על כן את העשור הבא. אז בטוחני כי פירות הצמיחה המואצת יבשילו!  

 

הכותב הינו שותף מנהל ב- RSM  שיף הזנפרץ ושות' רו"ח, ושימש נשיא לשכת רו"ח בעבר.

 

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.