עומר סלע | מנהל תחום יבוא חלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 16/08/2016

מגזר חלקי החילוף לרכב – בין תדמית למציאות

תחום חלקי החילוף התחליפיים לרכב הוא אחת הדוגמאות הטובות להבדל שבין תדמית למציאות; יחס מסויג לחלקי חילוף תחליפיים לרכב מופיע למשל בכתבתו של אורן דורי מיום 30 במאי 2016; אלא שהמציאות שונה מאד מהתדמית, חלקי החילוף התחליפיים לא נופלים באיכותם, ברמתם או בבטיחותם מהמקוריים, והם אף משפיעים לטובה על קידום התחרות והורדת העלויות.

שינויים בתחום הרכב מתרחשים לאט מאד. שינויים מוטמעים ברכב עשרות שנים לאחר שהומצאו עבור צרכים צבאיים, תעופה, חלל או רכבי יוקרה.

גם לסטיגמות לוקח זמן רב להשתנות. כיום, מגזר יבוא חלקי החילוף התחליפיים לרכב בישראל הינו מגזר מפותח וחשוב ביותר הנותן שירות ברמה גבוהה ומספק חלקי חילוף באיכות הגבוהה ביותר.

תעשיית הרכב עוברת בעשורים האחרונים שינויים משמעותיים; הגלובליזציה, הסרת חומות המכס, תנועות הון ותעשייה, יצרו מצב בו יצרני הרכב העולמיים מייצרים ומרכיבים כלי רכב וחלקיהם בתמהיל מגוון של מפעלים ומדינות, בהתאם לשיקולי עלות תועלת ושווקים מקומיים.

עלויות הפיתוח הגבוהות של מערכות הנעה נקיות, מערכות בטיחות ורכיבים אחרים, אילצו את יצרני הרכב ליצור בריתות ולייצר בכל העולם, כולל במזרח אירופה, סין , הודו ועוד.

צרכן הרוכש רכב וחלקי חילוף עם תווית של יצרן מקורי מהיבואן הראשי, לא בהכרח יודע באיזו מדינה או מפעל מיוצר הפריט; הצרכן יכול להאמין שהוא רוכש מוצר שוודי או גרמני כאשר בפועל הרכב מורכב בסלובקיה או בהודו.

בין המדינות שמייצאות לישראל כלי רכב ניתן למצוא כיום גם את סין, הודו, תאילנד, טורקיה, או סלובקיה; גם חלקי החילוף, מקוריים ותחליפיים מגיעים מכל העולם ובאיכות גבוהה, בכפוף לסטנדרטים בינ"ל מחמירים.

ענף חלקי החילוף לרכב בישראל צועד יד ביד עם ההתפתחות העולמית בתחום זה; יבואני חלקי החילוף התחליפיים הינם גופים עסקיים ותיקים, מוסדרים ומאורגנים היטב, אשר פועלים באופן מקצועי תוך עמידה קפדנית בכל דרישות הרגולציה והתקינה בישראל, שהן מהמחמירות בעולם; יבואני חלקי החילוף לרכב מפעילים מערכי אחסנה ממוחשבים, מרכזי שירות המאוישים ע"י אנשי מקצוע וציי רכב המשנעים ביעילות ובמקצועיות את החלפים לכל חלקי הארץ.

מגזר זה מאפשר לצרכני הרכב לרכוש חלפים חדשים ואיכותיים מחברות בינ"ל המייצרות ומשווקות בעצמן גם לתעשיית הרכב העולמית למגזר התחזוקה והמוסכים, מבלי להתפשר על האיכות והבטיחות.

הגדלת היצע חלקי החילוף העומד לרשות הצרכן יוצרת לחץ בריא גם על יבואני הרכב וחלקי החילוף המקוריים, לטובת הוזלת מחירים ושיפור השירות בענף.

התרומה החיובית של מגזר חלקי החילוף לרכב למשק הוכרה ע"י הרגולטורים; הכנסת אישרה לאחרונה בקריאה שלישית את חוק רישוי שירותים ומקצועות לרכב אשר נותן מקום לחלקי חילוף תחליפיים לרכב; לדוגמה, סעיף 131 בחוק קובע כי: "... בעל רישיון להפעלת מוסך יציע ללקוח ...  יותר מסוג אחד של מוצר תעבורה ויסביר ללקוח את ההבדלים בין סוגי המוצרים בטרם ייתן לו הצעת מחיר...";  

ההכרה בחשיבות חלקי החילוף התחליפיים לרכב ותרומתם משתלבת גם במסמכי המדיניות החדשה של משרד התחבורה ובמדיניותו להפחתת חסמי יבוא מבלי להתפשר על בדיקות איכות ובטיחות .

כשם שהצרכן הישראלי התרגל לבצע קנייה חכמה בכל מוצרי הצריכה, ממזון וביגוד ועד מוצרי חשמל ומחשבים, כך ראוי שגם בתחום חלקי החילוף לרכב יגלו הצרכנים צרכנות נבונה ומעודכנת ללא סטיגמות שגויות.

 

הכותב: עומר סלע, MA, כלכלן ומומחה למדיניות ציבורית, מנהל תחום יבוא חלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר

מאמר דומה פורסם בדה- מרקר ביום 16.8.16

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.