אבנר פלור | ראש מינהל התנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים | טורי דעה | 05/01/2017

מגמות בענף הרכב: פחות זיהום, יותר בטיחות

מינהל התנועה במשרד התחבורה, האחראי על כלל נושאי הרכב והנהיגה בישראל, משפיע במישרין על חייהם של כ-3.3 מיליון בעלי רכב וכ-4 מיליון נהגים, ולמעשה על כל אזרחי המדינה. זוהי אחריות גדולה, אשר מחייבת ללמוד ולהתעדכן ללא הרף, ולעקוב אחר חידושים והתפתחויות בעולם.

אחת המגמות העולמיות המובילות היא התרחבות השימוש בכלי רכב בעלי הנעה חלופית, ובראשם רכב היברידי ו"פלאג-אין" היברידי, ובעשור הבא גם כלי רכב עם תאי דלק מונעים במימן. המטרה היא להפחית את הפליטות מכלי רכב ולעמוד בדרישות הרגולציה והחקיקה הסביבתית. במקביל נמשכת העלייה בפופולאריות של כלי רכב קומפקטיים, חסכוניים בדלק וידידותיים לסביבה.

משרד התחבורה מעודד מגמה זו באמצעות "מיסוי ירוק" שנועד לשנות את הרגלי הצריכה של הנהג הישראלי. מאז הנהגתו בשנת 2009, גדל שיעור כלי הרכב הקטנים בעשרות אחוזים, וכ-50% מכלי הרכב עומדים היום בדרגת זיהום נמוכה של רמה 4 (מתוך 15) או פחות.

באמצעות הורדת מיסוי עודדנו גם מעבר לרכב היברידי, המהווה היום כ-4% מכלל כלי הרכב הנעים בכבישים וצפוי להגיע בשנה הקרובה ל-8%. ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם באימוץ טכנולוגיות הנעה חלופיות, לפני מדינות הידועות כבעלות מודעות סביבתית כמו שבדיה ודנמרק!

מגמה חשובה נוספת היא רתימת טכנולוגיות מתקדמות למניעת תאונות. כבר היום מותקנים בכלי רכב רבים מערכות בטיחות מבוססות מצלמה או רדאר, שמתריעות בפני סכנה ואף בולמות את הרכב בעת חירום. בזכות יעילותן והירידה בעלותן, השימוש בהן מתרחב מדגמי יוקרה לכלי רכב משפחתיים ואף קומפקטיים, ובקרוב יהפוך לסטנדרט.

משנת 2013 מוענקים תמריצים לכלי רכב חדשים שבהם מותקנות מערכות בטיחות מתקדמות כגון בלימה אוטומטית בעת חירום, התרעה על סטייה מנתיב, שמירת מרחק ועוד. השיטה מוכיחה את עצמה ובשנת 2016 הותקנו בכ-50% מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל מערכות בטיחות מתקדמות. אנו צופים כי מדי שנה נראה יותר דגמים עם מערכות בטיחות אינטגרליות שהותקנו כבר בפס הייצור, כך שלא יהיה צורך להתלבט אם לחסוך כמה שקלים על הבטיחות!

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.