ועידה שנתית של ענף הקמעונאות

אנחנו משוועים לתחרות, והתחרות העמיקה בעקבות המהלך של רשת מגה" להוזלת 1,000 מוצרים. אסור לנו להתערב בכך ואנחנו נושכים שפתיים ומחכים שזה ייגמר", כך אמר ביום שלישי (12.11) ראובן שליסל, יו"ר ענף המזון באיגוד לשכות המסחר, בוועידה השנתית של ענף המזון והקמעונאות מיוזמת איגוד לשכות המסחר וקבוצת שטיר.

מוטי קרן, מנכ"ל מגה, הסביר בועידה מדוע פתחה הרשת במהלך המשמעותי להורדת המחירים ברשת העירונית "מגה בעיר": "אמרתי שאני לא הכי זול, ושאני גובה פרמיה. במגה בעיר אנחנו מעניקים חוויית קנייה, קונים את המלפפונים הכי טובים בשוק ונותנים חוויה ייחודית שעבורה אנחנו דורשים פרמיה מול רשתות הדיסקאונט. תיקנו את הצעת הערך לצרכן, ואנחנו בהחלט רואים תוצאות טובות למהלך. חזרו אלינו הרבה מאוד לקוחות. נחמד לראות שהמתחרים מנסים לחקות אותנו."

לדבריו, "אנחנו הולכים לעשות מהפכה, אבל זה ייקח זמן. נכון שהשוק והעיתונאים הם קצרי-רוח, אבל לוקח זמן, ואנחנו בונים חברה לעשור הקרוב. מי שעובד איתנו רואה חלק מהדברים בתוך הארגון. החלפנו כמה מאות תפקידים, הכנסנו כוח חדש. כל שיטת השכר תשתנה, ולקראת הקיץ 75% מהמוצרים בסופר יעברו דרך המרכז הלוגיסטי."

לטענת קרן אף שחקן בינ"ל גדול בתחום הקמעונאות לא יגיע לישראל בזמן הקרוב שכן "השוק בישראל קטן מדי ומורכב מדי מכדי ששחקן גלובלי ייכנס. אומרים עלינו שאנחנו צריכים להיות פסיכים כדי להיכנס לשוק הזה".

קרן התייחס לנושא החדשנות בתחום המזון והצהיר כי "מי שלא יודע לחדש נעלם, אך בדרך כלל החדשנות בתחום המזון מגיעה מהספקים ולא מהרשתות. מחיר הוא לא חזות הכל. שחקן שמעוניין ליצור יתרון מוריד מחיר, ואז התעשייה הופכת יותר משעממת, פחות מבודלת, פחות רווחית. יש להחזיר את הבידול השיווקי, אך בישראל, המחיר הוא תנאי בסיסי לנושא יוקר המחיה". קרן הבטיח שמגה עוד תפתיע בפורמטים חדשים ובחידושים נוספים.

מנכ"ל טיב טעם, עדי כהן, התייחס אף הוא לנושא החדשנות וציין : "אנחנו מנסים ליישם חדשנות בשוק תחרותי. גודל המדינה הוא חיסרון. צריך להשקיע השקעות עתק וקשה לייצר החזר השקעה. השוק נע כולו לתפיסה של מאבק על מחיר, והמחיר הוא המלך. זה מייצר שוק מנוון מבחינת חדשנות. יש תמיד מישהו אחד שהוא הכי זול, לכן חייבים לייצר חדשנות כדי להתחרות בפרמטרים אחרים."