הישג לאיגוד לשכות המסחר: יותר נציגים מטעם האיגוד במכון התקנים הישראלי

ראש הממשלה, חה"כ בנימין נתניהו, בשבתו כשר הכלכלה והתעשייה אישר (13.3.16) את תיקון תקנון מכון התקנים הישראלי, להגדלת הייצוג של "איגוד לשכות המסחר" במוסדות המנהלים את מכון התקנים - ב"וועד הפועל" (דירקטוריון המכון), וב"מועצת המכון" (האסיפה הכללית של המכון).

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מסר בתגובה כי זוהי הכרה למרכזיותו במשק של מגזר המסחר והשירותים, כולל היבואנים המיוצגים ע"י איגוד לשכות המסחר. "תפיסת היסוד שהייתה קיימת בזמן הקמת המכון התייחסה אליו כאל גוף שעיקר ייעודו לעצב תקינה המגנה על הייצור המקומי. זו הפכה לתפיסה אנכרוניסטית ומיושנת ואינה תואמת את המציאות של ימינו. חלקו של מגזר המסחר והשירותים במשק, כמו בכל ארצות המערב והוא מהווה כיום 71% ממבנה התעסוקה במגזר העסקי ו 66% מהתוצר העסקי (עפ"י נתוני הלמ"ס ובנק ישראל)".

בעקבות השינוי, יגדל הייצוג של איגוד לשכות המסחר במוסדות המכון: ב"וועד הפועל" של המכון לאיגוד יהיו 5 נציגים ונציג נוסף במעמד "משקיף"; ב"מועצה המכון" לאיגוד יהיו 12 נציגים; ב"וועדות התקינה המרכזיות", יתווספו 14 נציגים מטעם האיגוד; ב"וועדות התקינה הטכניות", יתווספו 76 נציגים מטעם האיגוד.

 שינוי זה נעשה לאחר שאיגוד לשכות המסחר הגיש (17.2.14) עתירה לבג"צ, באמצעות עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר, ועו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי וסמנכ"ל למשפט של האיגוד, כנגד מכון התקנים הישראלי, שר הכלכלה, משרד הכלכלה והתאחדות התעשיינים (משיבים פורמאליים), בבקשה להוצאת צו על תנאי להגדלת ייצוגו במוסדות המנהלים את מכון התקנים, בוועדות התקינה המרכזיות והטכניות.

לאחר הגשת עמדת המדינה לבג"צ , התנהל משא ומתן בין הגורמים הרלוונטיים, החברים במכון התקנים, ומשרד הכלכלה, והושגה פשרה שהביאה לשינוי המדובר. יצוין כי הפשרה הושגה בהבנה מלאה גם עם התאחדות התעשיינים.

עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר, שליווה את הליך המו"מ ציין כי "כל הגורמים השותפים לניהול מכון התקנים, לרבות משרד הכלכלה, בראשותו של המנכ"ל עמית לנג, התאחדות התעשיינים ואחרים, הבינו את החשיבות בתיקון העיוות האנכרוניסטי, בייצוג הסקטוריאלי במוסדות המכון".

 

מעוניינים להיות נציגים מטעם איגוד לשכות המסחר במכון התקנים -לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה