מוניר אגבאריה | הנספח הכלכלי בשגרירות ישראל באיסטנבול | סחר בינלאומי | מאמרים | 10/08/2016

כלכלת טורקיה לאחר ניסיון ההפיכה הכושל

לניסיון ההפיכה הצבאית הכושל ב-15 ביולי 2016 של הצבא הטורקי הייתה השפעה מינורית על הכלכלה הטורקית. לאחר ניסיון ההפיכה היו תמורות מידיות בשווקים הטורקיים, אשר התבטאו בירידה של כ- 10% בבורסה והחלשות הלירה הטורקית מול הדולר (שער הלירה עלה מכ- 2.8 לכדי 3.1). שינויים אלו הם טבעיים ואף מתחייבים בכלכלות החזקות ביותר אשר מתרחשות בהן אירועים דומים. 

בימים אלו אנו עדים להתייצבות המגמה ואפילו להתאוששות – הבורסה עלתה כבר ב- 7% לאחר הירידה והלירה התייצבה סביב 3 לירות מול הדולר.

טלטלה בכלכלה לא הייתה.

אנליסטים שונים מסבירים את הדברים בכך, שלטורקיה יש סקטור יצרני חזק ומגוון, זאת בנוסף לעובדה שהעם הטורקי התייצב ותמך בממשלה בכל העוז והכוח (עדות לכך ראינו בהחלפת הדולרים שיש לציבור בלירה הטורקית כדי להגביל את העלייה בשער שלה מול הדולר), ולאופוזיציה הטורקית אשר גיבתה את הממשלה בצורה בלתי מסויגת בימים הראשונים שלאחר הניסיון הכושל, היה תפקיד לא פחות חשוב.

אומנם החיים בטורקיה חוזרים לשגרה וההתאוששות הייתה באמת מרשימה במהירותה ובהיקפים שלה (לדוגמה: שדה התעופה אטאטורק חזר לפעילות מלאה תוך 6 שעות בלבד לאחר תום האירועים), הפעילות הכלכלית אינה מראה סימני האטה ממשיים ויש תחושה כוללת של "עסקים כרגיל".

יחד עם זאת, עדיין מרחפת באוויר התחושה שמשהו עתיד לקרות, אך אף אחד לא יכול להצביע במדויק מה, בנוסף לחששות לפגיעה בזכויות אדם בזמן שהממשלה מנסה לנקות את מוסדות הצבא ומשרדי הממשלה ואפילו את הסקטור הפרטי מהשפעתו של הגולה גולין (ראינו כבר שלילת רישיון העיסוק של בנק אסיה, סגירת אוניברסיטאות ובתי ספר  וכו').

הדברים מתחזקים במיוחד לאור ההנחה שמצוטטת ע"י מומחים רבים, שקיימת סבירות גבוהה מאוד שהממשלה ידעה מבעוד מועד על ניסיון ההפיכה, וחיכתה למורדים מעבר לפינה.

ישנן מגמות המצביעות על כך שהנשיא ארדואן כבר ביסס את שלטון היחיד שלו, וכי כבר אין לו צורך במשאל עם על מנת להעביר סמכויות ביצועיות לידיו.

בגזרה הישראלית-טורקית, אנו צופים כי עם התייצבות המצב בטורקיה' תהיה פעילות די ענפה ומוגברת לחיזוק והרחבת שיתופי הפעולה בין שתי הממשלות. שת"פ זה יתבטא בעיקר במלחמה כנגד הטרור ומתן יותר חופש פעולה לממשלת טורקיה בסיוע לפלסטינים, בעיקר בבניה מחדש של עזה (דבר שמשרת גם את האינטרס הישראלי).

אנו מקווים כי למשרד הכלכלה הישראלי יהיה תפקיד לא מבוטל בשת"פ זה, אשר יבטא את רצונו של המשרד להרחיב ולגוון את יריעת הפעילות המסחרית של החברות הישראליות בטורקיה, כולל מימושם של הסכמים בילטראלים לשיתופי פעולה בין חברות משתי המדינות, בעיקר בתחומי המו"פ והשיווק המשותפים.

 

המידע באדיבות מוניר אגבאריה, הנספח הכלכלי בשגרירות ישראל באיסטנבול.

 

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.